Huawei E5576 4G-mobiilireitittimen käyttöohje

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Huawei E5576 on 4G-mobiilireititin, jolla voit jakaa yhteyden useaan langattomaan laitteeseen. Tältä sivulta löydät ohjeita Huawei E5576 -laitteen käyttöön.

Merkkivalot ja liitännät

  1. Virtapainike 
  2. Internet-yhteyden merkkivalo
    Vihreä valo: Voimakas signaali
    Keltainen valo: Heikko signaali
    Punainen valo: Ei Internet-yhteyttä 
  3. Akun virtavalo
    Vihreä valo: Akku on täysi
    Punainen valo: Akku on tyhjä
    Kun reititin on kytketty USB-kaapelilla, vain virtavalo on päällä
    Reititin menee virransäästötilaan, kun sitä ei käytetä. Voit herättää reitittimen painamalla virtapainiketta.
  4. USB-latausportti

  5. Sim-korttipaikka
  6. Verkkohallintasivun osoite
  7. Verkkohallintasivun oletussalasana
  8. Langattoman verkon nimi (SSID)
  9. Langattoman verkon salasana (WIFI KEY)
  10. Reset-painike
    Reitittimen voi palauttaa tehdasasetuksille painamalla reset-painiketta yhtäjaksoisesti 3 sekuntia. Huom! Kaikki reitittimen asetuksiin tehdyt muutokset nollautuvat, kun tehdasasetukset palautetaan.
Käyttöönotto
  1. Laita sim-kortti sim-korttipaikkaan.
  2. Käynnistä laite. Pidä virtapainiketta painettuna, kunnes vihreät valot syttyvät laitteen eteen.
  3. Kytke laitteesi USB-kaapelilla tai langattomasti wifillä reitittimeen.

Huom! SSID-nimi ja verkon suojausavain löytyvät reitittimen takakannen alla olevasta tarrasta sekä akun alta.

SSID: Langattoman verkon nimi
WIFI KEY: Langattoman verkon salasana

USB-kaapelilla kytkeminen

Näin saat kytkettyä reitittimen USB-kaapelilla tietokoneeseen:

  1. Kytke reititin USB-kaapelilla tietokoneen USB-porttiin (sim-kortin ei tarvitse olla paikallaan).
  2. Klikkaa näytön oikeaaan alakulmaan tulevaa ilmoitusta:
  3. Suorita sitten AutoRun-asennus:
  4. Valmis! Reititin toimii USB-kaapelin kautta. Muistathan tässä vaiheessa laittaa sim-kortti paikalleen, jotta netti toimii.

Tietokoneen asetusten kautta kohdasta Asennetut sovellukset voit tarkistaa onnistuiko asennus. Sieltä löytyy seuraava kohta, jos asennus on onnistunut:

Omien laitteiden yhdistäminen

Voit yhdistää esimerkiksi tietokoneesi tai muun päätelaitteen langattomasti wifi-yhteydellä tai USB-kaapelilla. Wifi-yhteyttä varten tarvitset langattoman verkon nimen ja salasanan, kun päätelaitteesi sitä kysyy.

Laitteen hallinta

Ohjeista löydät neuvot Huawei E5576 4G-mobiilireitittimen verkkohallintaan kirjautumiseen ja laiteasetusten muokkaukseen.

Hallintasivun avaaminen
  1. Varmista, että reitittimen ja tietokoneen tai laitteen välinen yhteys on muodostettu oikein.
  2. Avaa tietokoneen nettiselain ja kirjoita osoitteeksi http://192.168.8.1. Mikäli PIN-koodikysely on päällä, kysyy verkkohallintasivua sitä. Oletus-PIN on 0000 ja oletussalasana admin. Tämän voit tarkistaa laitteen akun alta löytyvästä tarrasta kohdasta Password.
Hallintasivu

Hallintasivun etusivu -ikkuna

Voit muokata reitittimen asetuksia sen hallintasivulla. Siellä voit esimerkiksi vaihtaa wifi-verkon nimen ja salasanan tai vaihtaa wifi-yhteyden kanavaa ja taajuutta.

Voit vaihtaa hallintasivun kielen ylärivillä olevasta Kieli- tai Language- alasvetovalikosta.

Yhdistä päätelaitteesi reitittimeen langattomasti

Kun päätelaite on yhteydessä reitittimeen, voit kirjautua hallintasivulle. Jos linkki ei toimi, kirjoita nettiselaimen osoiteriville hallintasivun osoite, jonka löydät reitittimen pohjassa olevasta tarrasta. Osoite on http://192.168.8.1.

Kirjaudu sisään -ikkunassa syötä salasana, jonka löydät reitittimen akun alla olevan tarran Password-kohdasta.


Kirjaudu sisään -ikkuna

Verkkolukitus

Jos verkkoyhteys toimii huonosti, kokeile vaihtaa eri verkkotyyppien ja verkkotaajuuksien asetuksia hallintasivulta. Jos käytät yhteyttä 4G-verkon alueella, reititin kannattaa lukita käyttämään 4G-verkkoa.

  1. Avaa selainikkuna ja kirjoita osoiteriville reitittimen hallintasivun osoite, jonka löydät reitittimen pohjassa olevasta tarrasta. Osoite on muotoa 192.168.8.1. Salasana on admin, mikäli et ole muuttanut salasanaa. Muutoin se on käyttöönotossa määrittelemäsi salasana. Joit vaihtaa kielen sivun yläosassa olevasta alasvetovalikosta.
  2. Siirry kohtaan Verkkoasetukset ja sitten kohtaan Mobiiliverkon haku. Verkkotila on määritelty aina automaattiselle verkon haulle. Silloin laite etsii kaikkia käytettäviä verkkoja automaattisesti.
    4G-lukituksen tekeminen -ikkuna
  3. Voit halutessasi lukita reitittimen käyttämään ainoastaan tiettyä 4G-verkon taajuutta. Valitse LTE-taajuusalueeksi Vain 4G (800 Mhz), Vain 4G (1800 Mhz) tai Vain 4G (2600 Mhz) ja paina Tallenna.

Huom. Jos lukitset reitittimen käyttämään vain 4G-verkkoa, se ei enää käytä muita saatavilla olevia verkkoja automaattisesti. Tämä voi aiheuttaa ongelmia, jos siirryt alueelle, jolla 4G-verkkoa ei ole saatavilla.

Langattoman verkon asetukset

Toisinaan langaton verkko toimii syystä tai toisesta huonosti. Langattoman verkon toimintaan vaikuttavat monet operaattorista riippumattomat asiat, kuten asunnon rakenteet ja verkon ruuhkautuminen.

Voit parantaa langattoman verkon toimintaa muuttamalla reitittimen asetuksia hallintasivulta. Kirjaudu ylläolevien ohjeiden mukaan hallintasivulle.

Langattoman verkon nimen muuttaminen -ikkuna

Valitse hallintasivun ylärivistä Wi-Fi-asetukset. Perusasetuksissa voit vaihtaa langattoman verkon nimeä (wifi-nimi (SSID) ja salasanaa (Wi-Fi -salasana)). Voit myös sulkea wifi-yhteyden pois käytöstä asettamalla "Wi-Fi" liukuvalinnan pois päältä.

Wi-Fi-lisäasetukset -kohdasta pääset tekemään muutoksia langattoman verkon kanaviin sekä kaistanleveyksiin.


Langattoman verkon lisäasetukset -ikkuna

 

Ohjelmistopäivitykset

Reitittimen ohjelmistopäivitykset ovat tärkeitä. Ne korjaavat ja tehostavat laitteen toimintaa ja niiden avulla laitteen tietoturva pysyy ajan tasalla. Joskus päivitykset tuovat reitittimen hallintasivustolle uusia ominaisuuksia tai ulkoasumuutoksia.

Huawei E5576 ei lataa ja asenna automaattisesti ohjelmistopäivityksiä, vaan sinun tarvitsee itse huolehtia ohjelmiston ajantasaisuudesta. Huomiothan kuitenkin, että tällä reitittimellä on jo paljon ikää, eikä sille välttämättä enää tehdä ohjelmistopäivityksiä. Suosittelemmekin laitteen vaihtamista kokonaan uuteen reitittimeen, joka tarjoaa parempaa suorituskykyä ja tietoturvallisemmat yhteydet.

Apua ongelmatilanteisiin
Reitittimen resetoiminen

Voit palauttaa reitittimen tehdasasetuksille painamalla sen takana olevaa Reset-painiketta esimerkiksi hammastikulla tai nuppineulalla noin 3 sekuntia, kunnes laite käynnistyy uudelleen.

Milloin resetointi kannattaa tehdä?

  • Olet unohtanut langattoman verkon nimen tai salasanan
  • Yhteys hidastelee tai pätkii
  • Olet määrittänyt verkkolukituksen (4G tai 3G) ja haluat poistaa sen
Jos langattoman verkon kautta ei voi muodostaa Internet-yhteyttä
  • Varmista että laitteen (tietokone, tabletti, älypuhelin) langaton verkko on aktivoitu
  • Tarkista että verkon nimi (SSID) ja suojausavain (WIFI KEY) on annettu oikein laitteelle.
Jos yhteyttä langattomaan verkkoon ei voi muodostaa

Varmista, että reitittimen langaton verkko on otettu käyttöön.

Jos langattoman verkon (WLAN, wifi) käytössä ilmenee ongelmia tai haluat lisätietoa niiden toiminnasta, lue lisää wifin ongelmatilanteista.

Tekniset tiedot

Yleistä:

Akku: 1500 mAh. Akun kesto jopa 6 tuntia. Valmiustilassa jopa 350 tuntia.
Muistikorttipaikka: Ei
Lisäantennipaikka: Ei
Tekstiviestilähetys: Kyllä
Koko: 100 mm × 58 mm × 14 mm
Paino: n. 71 g

Laitteen tukemat taajuudet:

  • 2G: 850/900/1800/1900 MHz
  • 3G: 850/900/1900/2100 MHz
  • 4G: 800/850/900/1800/2100/2600 MHz

Lähetysnopeus (max) usb-kaapelilla:

  • 4G-verkossa: 150 Mbit/s (vastaanotto) / 50 Mbit/s (lähetys)
  • 3G-verkossa: 42 Mbit/s (vastaanotto) / 5 Mbit/s (lähetys)

Lähetysnopeus (max) langattomasti:

  • 4G-verkossa: 65 Mbit/s (vastaanotto) / 40 Mbit/s (lähetys)
  • 3G-verkossa: 42 mbit/s (vastaanotto) / 5Mbit/s (lähetys)
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Mobiililaajakaistan käyttöönotto

Mobiililaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

ZTE MC801A5G -reitittimen käyttöohje

Huawei B315 -reitittimen käyttöohje

Huawei B535 -reitittimen käyttöohje

Nokia Fastmile 5G-reitittimen käyttöohje

ZTE MF971 4G-mobiilireitittimen käyttöohje

ZTE MF286R -reitittimen käyttöohje

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia somessa

Tavoitat meidät Facebookissa ja X:ssä (entinen Twitter).
 
 Telia Facebookissa
 Telia X:ssä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja X:ssä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.