Arris 4302W -digiboksin käyttöohjeet

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille

Arris 4302W -digiboksi toimii kaikilla laajakaistatekniikoilla. Laitteen yhdistäminen nettiin onnistuu sekä verkkokaapelilla että langattomasti wifillä.

Digiboksilla käytettävä Telia Play -palvelu riippuu laajakaistatekniikasta. Kun käytössäsi on kiinteä nettiyhteys meiltä, palvelu on Telia Play -boksi laajakaistalla. Muilla yhteyksillä (mm. kaapelinetti) palvelu on Telia Play -boksi. Voit tarkistaa käytössäsi olevan Telia Play -palvelun Minun Teliasta, Telia Play katselutavat -otsikon alta.

Huom. Arris 4302 -mallia (ilman W-kirjainta nimen lopussa) ei ole mahdollista yhdistää nettiin wifillä.

Merkkivalojen merkitykset
  • Vihreä: Digiboksi on yhdistetty nettiin verkkokaapelilla
  • Sininen: Digiboksi on yhdistetty nettiin langattomasti wifillä.
  • Sininen tai vihreä valo vilkkuu: Digiboksi yrittää hakea yhteyttä. Tarkista reitittimen nettiyhteyden toimivuus.
  • Keltainen: Digiboksin ohjelmisto latautuu, asetuksien muokkaus on kesken tai laitteella ei ole yhteyttä verkkoon. Seuraa TV-ruudulta ohjeita tai odota valon vaihtumista. Jos valo ei vaihdu, irrota digiboksin virtajohto 30 sekunniksi ja kytke se sitten takaisin kiinni.
  • Punainen: Digiboksi on lepo- tai virhetilassa. Käynnistä digiboksi kaukosäätimen STB-virtapainikkeella, seuraa näytöllä olevia ohjeita tai avaa chat-ikkuna ja syötä saamasi virhekoodi tarkempia ohjeita varten. Jos ongelma jatkuu, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.
Liitännät

  1. CVBS in 3.5mm TRRS – Analoginen audio-ja videoulostulo.
  2. 12V DC – Liitin virtajohdon kiinnitykseen.
  3. Ethernet-portti – Tästä voi kytkeä digiboksin verkkokaapelilla reitittimeen.
  4. HDMI-portti –  Kytke tähän HDMI-kaapeli digiboksin ja television välille.
  5. USB-portti – Käytettävissä vain Telia Play -boksi laajakaistalla -palvelun tallentavalla kovalevyllä.

Digiboksi vaatii toimiakseen nettiyhteyden. Käyttöönotto tarvitsee tehdä uudelleen, jos digiboksi palautetaan tehdasasetuksille.

  1. Yhdistä reititin nettiin ja varmista, että nettiyhteys toimii. Jos sinulla on digiboksi ja meiltä hankittu laajakaista, katso ohjeet netin käyttöönottoon.
  2. Yhdistä digiboksi reitittimeen kytkemällä Ethernet-kaapelin toinen pää digiboksiin Ethernet-porttiin ja toinen pää reitittimen LAN-porttiin.
  3. Yhdistä digiboksin mukana tullut HDMI-kaapeli digiboksin HDMI-porttiin ja toinen pää television HDMI-porttiin.
  4. Yhdistä virtajohto digiboksiin ja virtajohdon pistoke pistorasiaan.
  5. Avaa televisio ja valitse se HDMI-lähtö (HDMI source), johon digiboksi on kytketty.
  6. Digiboksi lataa ohjelmiston. Siinä voi kestää muutamia minuutteja.
  7. Kirjaudu digiboksille saamallasi Telia Play -käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Anna kirjautumistiedot kaukosäätimellä, mikäli digiboksi kysyy aktivointitunnusta. Muussa tapauksessa jatka alla olevan ohjeen mukaan. Käyttämäsi nettiyhteys määrittelee kirjautumistavan. 
  8. Digiboksi ohjaa tekemään aktivoinnin. Ruudulle ilmestyy QR-koodi sekä kuusinumeroinen aktivointikoodi. Skannaa QR-koodi puhelimella tai avaa sivu https://login.teliaplay.fi/ tietokoneen tai puhelimen nettiselaimella ja syötä avautuvalle sivulle televisioruudullasi näkyvä aktivointikoodi. 

  9.  Kirjaudu selaimessa avautuvalla sivulla Telia Play -käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Olet saanut käyttäjätunnuksen tilauksen yhteydessä ja salasana on lähetetty sinulle tekstiviestillä. Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi tai itse valitsemasi tunnus. Käyttäjätunnuksen voit tarvittaessa tarkistaa Minun Teliasta.

  10. Telia Play on nyt valmis käytettäväksi! 

Voit halutessasi myös ostaa asennuksen palveluna Telia Helpiltä, jolloin asiantuntija asentaa palvelun kotonasi ja opastaa sen käyttöönotossa.

Katso tarkemmat ohjeet verkkokaapelilla kytkemiseen

Digiboksi vaatii toimiakseen nettiyhteyden. Käyttöönotto tarvitsee tehdä uudelleen, jos digiboksi palautetaan tehdasasetuksille.

  1. Varmista, ettei digiboksin Ethernet-porttiin ole kytketty johtoa.
  2. Yhdistä digiboksin mukana tullut HDMI-johto digiboksin HDMI-porttiin ja toinen pää television HDMI-porttiin.
  3. Yhdistä virtajohto digiboksiin ja virtajohdon pistoke pistorasiaan.
  4. Avaa televisio ja valitse se HDMI-lähtö (HDMI source), johon digiboksi on kytketty.
  5. Television ruudulla tulisi näkyä WiFi-valikko, jossa langaton yhdistäminen tehdään.
  6. Valitse Automatic tai Manual. Automatic-valinnalla käynnistät WPS-yhdistämisen, jota varten tarvitsee painaa myös reitittimen WPS-painiketta. Manual-valinnalla voit valita haluamasi wifi-verkon ja syöttää salasanan.
  7. Odota, kunnes yhdistyminen on valmis ja digiboksi lataa ohjelmiston. Siinä voi kestää muutamia minuutteja.
  8. Kirjaudu digiboksille saamallasi Telia Play -käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Anna kirjautumistiedot kaukosäätimellä, mikäli digiboksi kysyy aktivointitunnusta. Muussa tapauksessa jatka alla olevan ohjeen mukaan. Käyttämäsi nettiyhteys määrittelee kirjautumistavan.
  9.  Digiboksi ohjaa tekemään aktivoinnin. Ruudulle ilmestyy QR-koodi sekä kuusinumeroinen aktivointikoodi. Skannaa QR-koodi puhelimella tai avaa sivu https://login.teliaplay.fi/ tietokoneen tai puhelimen nettiselaimella ja syötä avautuvalle sivulle televisioruudullasi näkyvä aktivointikoodi. 

  10. Kirjaudu selaimessa avautuvalla sivulla Telia Play -käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Olet saanut käyttäjätunnuksen tilauksen yhteydessä ja salasana on lähetetty sinulle tekstiviestillä. Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi tai itse valitsemasi tunnus. Voit tarvittaessa tarkistaa tunnuksesi Minun Teliasta.

  11. Telia Play on nyt valmis käytettäväksi!

Tarkemmat ohjeet wifi-verkkoon yhdistämiseen

Jos wifi-yhteyden käyttöönotto ei onnistu, tarkista seuraavat asiat:

  • Varmista, että reititin jakaa wifi-verkkoa. Voit tarkistaa sen reitittimen merkkivaloista tai toisella laitteella testaamalla.
  • Jos reititin ja digiboksi ovat liian kaukana toisistaan tai niiden välillä on liikaa esteitä, riittävän hyvää langatonta yhteyttä ei välttämättä voi muodostaa. Kokeile siirtää laitteet lähemmäs toisiaan niin, että niiden välillä on mahdollisimman vähän esteitä. Esimerkiksi betoniset seinät ja metalliset laitekaapit vaimentavat langattoman verkon signaalia. Jos laitteet ovat alle 2 metrin päässä toisistaan, suosittelemme Ethernet-kaapelilla kytkemistä.
  • Musta ja pyöreä Arris 4302 (ilman W:tä nimen lopussa) ei tue wifiä. Näet digiboksin mallin laitteen pohjassa olevasta tarrasta.
Kuva-asetukset

Asetuksien Kuva-osiossa voit muuttaa kuvan kuvasuhdetta sekä tarkkuutta alla olevien listojen mukaisesti. Saatavilla olevat kuvanlaatuasetukset vaihtelevat sisällöittäin.

Kuvasuhteen asetuksissa voit valita kuvasuhteeksi jonkin seuraavista:

  • normaali (4:3) – esimerkiksi vanhojen televisioiden käyttämä kuvasuhde.
  • laajakulma (16:9) Full screen – Muuttaa TV-lähetyksen koko ruudun kokoiseksi.
  • laajakulma (16:9) Pillarbox – Säilyttää TV-lähetyksen alkuperäisen kuvasuhteen.

Tarkkuusasetuksissa voit valita kuvan resoluutioksi jonkin seuraavista:

  • 576p
  • 720p
  • 1080i
  • 1080p50
Kieliasetukset

Asetuksien Kieli-osion kautta voit vaihtaa valikon, puheen tai tekstityksen kieltä. Puhekieltä ja tekstitystä voi vaihtaa vain sisällöissä, joihin on olemassa kielivaihtoehtoja.

Valikkokielen muutos

Jos valikkokielesi on ruotsi ja haluat sen suomeksi, etene Menu-painikkeen jälkeen polkua Inställningar > Språk > Menyspråk > Finska > Ja. Digiboksi käynnistyy uudelleen ja valikko vaihtuu suomenkieliseksi.

Vuokratun ohjelman äänenä on väärä kieli

Voit tarkastella ja muokata kieliasetuksia etenemällä Menu-painikkeen jälkeen polkua Asetukset > Kieli > Audio (toissijainen). Valitse oikea kieli ja vahvista valinta painamalla OK.

Ääniasetukset

Asetuksien Ääni-osiossa voit valita ääneksi analogisen tai digitaalisen. Suosittelemme käyttämään digitaalisen äänen valintaa.

Digiboksin mukana toimitettava kaukosäädin toimii sekä Bluetoothilla että infrapunalla. Oletuksena kaukosäädin käyttää Bluetooth-yhteyttä, jolla saat parhaan käyttökokemuksen. Bluetooth-yhteydellä kaukosäätimen ja digiboksin välillä ei tarvitse olla näköyhteyttä, toisin kun infrapunalla käytettäessä.

Tunnistat käytössä olevan yhteyden STB-painikkeen vieressä olevasta led-valosta:

  • Kun Bluetooth on käytössä, painikkeita painaessa valo vilkkuu vihreänä. Jos Bluetooth ei ole päällä, saat sen käyttöön painamalla OK ja 1 -painikkeita 3 sekuntia samaan aikaan, jonka jälkeen led-valo välähtää kahdesti vihreänä.
  • Kun infrapuna on käytössä, painikkeita painaessa valo vilkkuu punaisena. Jos haluat infrapunan käyttöön, paina kaukosäätimen OK ja 2 -painikeita, jonka jälkeen led-valo välähtää kahdesti punaisena.
Kaukosäätimen ja digiboksin yhteensovittaminen

Jos digiboksisi tai kaukosäätimesi vaihtuu, joudut yhteensovittamaan kaukosäätimen ja digiboksin uudelleen.

Uusi digiboksi, vanha kaukosäädin

  1. Resetoi vanha kaukosäädin painamalla yhtä aikaa numeronäppäimiä 7 ja 9,  kunnes kaukosäätimen yläosan punainen valo vilkkuu hetken.
  2. Nyt voit ohjata uutta digiboksia vanhalla kaukosäätimelläsi. Digiboksi ja kaukosäädin muodostavat Bluetooth-yhteyden välilleen.

Uusi kaukosäädin, vanha digiboksi

  1. Irrota virtajohto digiboksin takaa.
  2. Pidä digiboksin Standby-painiketta pohjassa ja kiinnitä virtajohto takaisin.

  3. Pidä Standby-painike pohjassa, kunnes digiboksin merkkivalo lakkaa vilkkumasta ja alkaa palaa punaisena. Vapauta sitten painike.

  4. Nyt voit ohjata digiboksia uudella kaukosäätimellä. Digiboksi ja kaukosäädin muodostavat Bluetooth-yhteyden välilleen.
Kaukosäätimen ja television yhteensovittaminen

Voit käyttää digiboksin kaukosäädintä myös televisiosi ohjaamiseen. Kaukosäätimen ja television yhteensovittaminen onnistuu helposti digiboksin asetuksien Hallinta-kohdasta. Siellä voit myös valita, jos haluat digiboksin kaukosäätimen ohjaavan myös televisiota.

Kaukosäädin ei toimi
  • Käynnistä digiboksi uudelleen irrottamalla virtajohto boksista 10 sekunniksi ja kytke se sitten takaisin.
  • Tarkista, että kaukosäädin osoittaa kohti digiboksin etupaneelia.
  • Kokeile vaihtaa kaukosäätimen paristot uusiin.
  • Huomioithan, etteivät kaukosäätimen kelauspainikkeet << ja >> toimi tallenteiden, ohjelmakirjaston tai elokuvavuokraamon sisällöissä. Ohjelman kelaaminen onnistuu niissä OK-painikkeen viereisillä nuolipainikkeilla. Lyhyt painallus kelaa sisältöä 10 sekuntia ja pitkä painallus 1 minuutin verran. 

Jos yllä olevista vinkeistä ei ollut apua, ota yhteys asiakaspalveluumme.

Yle Alueuutiset ovat Ylen paikallisuutisohjelma, joka kattaa alueelliset uutiset ympäri Suomea. Ne sisältävät uutisia alueellisista tapahtumista, politiikasta, taloudesta ja kulttuurista.

Kun käytössäsi on Telia Play -boksi laajakaistalla -palvelu ja Arris-merkkinen boksi, voit katsoa Uudenmaan paikallisuutiset suorana lähetyksenä. Lisäksi Yle Areena -sovelluksesta löydät muiden alueiden paikallisuutiset sekä aikaisemmat uutislähetykset.

Uudenmaan uutiset

Kun käytössäsi on Telia Play -palvelu ja siinä Arris-merkkinen boksi, voit katsella Uudenmaan paikallisuutisia kaikkialla Suomessa. Muiden alueiden paikallisuutiset löydät Ylen Areenasta, josta näet myös kaikkien alueiden vanhoja lähetyksiä.

Muiden alueiden uutiset

Voit katsoa muiden alueiden uutisia boksin kautta Yle Areena -sovelluksella:

  1. Avaa Yle Areena -sovellus digiboksilla.
  2. Syötä hakupalkkiin Yle uutiset alueeltasi.
  3. Valitse alue ja katso valittu lähetys.
Oman paikallisalueen valinta
  1. Avaa digiboksin asetukset klikkaamalla sivupalkin alimmaisena olevaa ratasta.
  2. Valitse asetuksista ensimmäinen vaihtoehto Kanavat.
  3. Siirry Alueelliset kanavat -osion alta Yle Paikalliskanava -valikkoon ja avaa se.
  4. Valitse alueesi listalta ja vahvista valinta painamalla OK.

Ongelmatilanteissa suosittelemme digiboksin tehdasasetuksien palauttamisen sijaan ohjelmiston poistoa. Siitä voi olla apua, jos esimerkiksi televisioruudulle ei tule kuvaa tai jos Telia Play ei toimi ollenkaan. Myös digiboksilla käytettävien sovellusten, kuten YouTuben ja C Moren ongelmatilanteissa ohjelmiston poisto yleensä auttaa.

Ohjelmiston poiston yhteydessä digiboksi käynnistyy uudelleen ja saattaa vaatia Telia Play -käyttäjätunnuksen syöttämisen uudestaan.

Katso tarkemmat ohjeet

  • Moni ongelma korjaantuu irrottamalla digiboksin virtajohto 20 sekunniksi ja kytkemällä se sitten takaisin.
  • Tarkista ajankohtaiset häiriötiedotteet. Havaitsemasi ongelma saattaa johtua jo korjauksessa olevasta häiriötilanteesta.
  • Tarkista nettiyhteyden toimivuus reitittimeltä toisella laitteella. Jos netti tulee digiboksille wifi-yhteydellä, kokeile kytkeä reitittimen ja digiboksin välille verkkokaapeli ja tarkista poistuuko ongelma.

Digiboksi voi ilmoittaa virheestä virhekoodilla. Jos virhekoodin yhteydessä ruudulle tulee neuvoja, seuraa niitä. Jos näkyviin ei tule tarkempia ohjeita, voit selvittää virhekoodin merkitystä ja toimintaohjeita kokoamastamme virhekoodien listasta.

Jos ongelma jatkuu kaikista yllä mainituista toimista huolimatta, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.

  • Kaukosäädin ja paristot 
  • Digiboksi 
  • HDMI-kaapeli 
  • Ethernet-kaapeli 
  • Virtajohto 
  • Ohjekirja

Jos olet tilannut Telia Play -boksi laajakaistalla -palvelun, on mukana tullut myös Telia Smart -modeemi ja sen mukana tulevat tavarat.

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Telia Play -boksin ongelmatilanteet

Digiboksin usein kysytyt kysymykset

Unohtunut Telia Play -käyttäjätunnus tai -salasana

Telia Play -boksin kaukosäädin

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Minun Telia

Minun Teliassa maksat laskut helposti, hallinnoit liittymiäsi ja palveluitasi, löydät puk-koodin, teet vikailmoituksen ja keskustelet asiakaspalvelun kanssa.

Kirjaudu selaimella
Tutustu Minun Telia -sovellukseen

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia somessa

Tavoitat meidät Facebookissa ja X:ssä (entinen Twitter).
 
 Telia Facebookissa
 Telia X:ssä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja X:ssä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
 

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakaspalvelun vastausajat


Minun Teliassa tavoitat chat-asiakaspalvelun 24/7.

Etsitkö sähköpostia? Voit kertoa asiasi sen sijaan lomakkeella.

Ma–pe 9–20 ja la 10–16.
PUK-koodi, liittymän tai Mobiilivarmenteen sulku ja TV-häiriöiden ilmoitukset 24/7.