Palautteesi on meille tärkeää
Keräämme asiakaspalautetta monen väylän kautta, sillä asiakkaidemme ääni on parasta mitä voimme kuulla. Haluamme, että viihdyt tuotteidemme ja palveluidemme parissa. Sen vuoksi teemme palautteiden avulla ihan aitoja parannuksia, joiden kohokohtia voit lukea tältä sivulta. Kiitos jokaisesta palautteesta!
Onko mielessäsi palaute, jonka tahdot kertoa meille?
Syyskuu 2024
Rahoituksen laskujen löydettävyys
"En löydä Rahoituksen laskuja."
Ratkaisu:
Telia Rahoituksen laskut löytyvät Rahoituksen omasta asiakasportaalista, koska kyseessä on erillinen rahoitusyhtiö. Moni on kuitenkin etsinyt niitä Minun Telian Laskut ja viestit -osiosta. Toimme sinne nyt Rahoituksen sivuille vievän linkin helpottamaan asiointia.
Kesäkuu 2024
Liittymän omistajan muutos
”Liittymän omistuksen siirron yhteydessä ei tarjottu kaikkia liittymävaihtoehtoja.”
Ratkaisu:
Tarkastelimme omistajanmuutoksen yhteydessä tarjolla olevien puhelinliittymien valikoimaa ja laajensimme sitä vastaamaan paremmin erilaisiin käyttötarpeisiin.
Huhtikuu 2024
Reklamaation tekeminen
”Haluan tehdä kirjallisen reklamaation saamaani palveluun ja virheelliseen asiakastukeen, mutta sivu ei anna esim. hakusanalla reklamaatio mitään selkeitä tietoja, minne voin jättää palautetta.”
Ratkaisu:
Reklamaation voi jättää meille minkä tahansa asiakaspalvelukanavan kautta ja olemme tarjonneet reklamaatio-ohjeita aiemmin Telia Yhteisössä. Jotta aiheeseen liittyen on jatkossa helpompi löytää tietoa myös asiakastuestamme, loimme sinne ikioman reklamaatio-ohjeen.
Maaliskuu 2024
MMS-viestit Minun Teliassa
”Hei, Olen saanut mms viestin. Miten sen löytää?”
Ratkaisu:
Jos MMS-viesti ei tule suoraan puhelimeen, sen voi katsoa nettiselaimen kautta. Ennen uudistusta MMS-viestejä pääsi lukemaan kirjautumalla Minun Teliaan liittymän käyttäjänä, mutta monelle oli vaikeaa valita oikea kirjautumistapa ja sen jälkeen löytää viestit. Nyt MMS-viestistä ilmoittava tekstiviesti ohjaa uuteen MMS-portaaliin, johon kirjaudutaan helposti omalla puhelinnumerolla ja tekstiviestissä olevalla salasanalla.
Helmikuu 2024
Telia Play -kaukosäätimen painikkeet
"Numeronäppäimet puuttuvat kaukosäätimestä, hankaloittaa sekä kanavan vaihtamista, että tekstitv:n käyttöä."
Ratkaisu:
SDMC DV8919 -boksille on ollut aiemmin saatavilla kaukosäädin, jossa ei ole numeropainikkeita. Saimme siksi paljon palautetta kaukosäätimen käytettävyydestä. Nyt olemme vaihtaneet boksin mukana toimitettavan kaukosäätimen malliin, jossa on numeropainikkeet.
Marraskuu 2023
PUK-koodi asiakaspalvelun aukioloajan ulkopuolella
”Ongelmana on, että tulin kirjautumaan sisään että saisin puk-koodin, jotta saisin puhelimen auki. Puhelin jumissa, ja nyt tämä jumissa. En siis pääse puhelimeen enkä saa koodia täältä, joten jumissa ollaan, eikä ratkaisua ole näkyvissä.”
Ratkaisu:
Puhelinliittymän PUK-koodin on saanut asiakaspalvelun aukioloajan ulkopuolella vain Minun Teliaan kirjautumalla tai soittamalla itsepalveluna. Ilman puhelinta kirjautuminen voi kuitenkin olla haastavaa ja itsepalvelu soittamalla ei ole ollut käytössä, jos liittymällä on Mobiilivarmenne. Helpotimme PUK-koodin saamista ja nykyään sen saa myös puhelimitse 24/7, vaikka Mobiilivarmenne olisi käytössä.
Lokakuu 2023
Huijauspuhelut hämmentävät
"Puhelinnumeroani käytetään spoofing-huijauksiin enkä koe saavani tilanteeseen minkäänlaista apua.”
Ratkaisu:
Meillä on ollut huijauksista tietoa monessa paikassa ja nyt toimme tämän tiedon yhteen. Yhteisön uudesta verkkohuijauksien ja verkkoturvallisuuden osiosta löydät runsaasti tietoa ja vinkkejä digiturvallisuudesta. Siellä voit myös kysyä ja keskustella aiheesta.
Syyskuu 2023
eSIMin siirto puhelimesta toiseen
"Esim siirto uuteen puhelimeen?"
Ratkaisu:
Tämän palautteen myötä huomasimme, että asiakastukemme eSIM-ohjetta tarvitsee laajentaa ja tarkentaa. Uudistimme ohjeen kokonaan ja nyt siitä löytyy enemmän tietoa eSIMin käyttöönotosta, sekä sille tehtävistä muutoksista, kuten eSIMin siirrosta puhelimesta toiseen.
Elokuu 2023
Numeronsiirron ongelmatilanteet
"En löytänyt vastausta ongelmatilanteeseen numeron siirron etenemisen ilmoituksissa, jossa "saat pian viestin numerosi siirtoajankohdasta" -viestejä tulee useita, mutta itse siirtoajankohtaa ei ilmoiteta."
Ratkaisu:
Valtaosa numeronsiirroista sujuu ongelmitta. Toisinaan siirrossa saattaa olla jokin haaste, eikä Numeronsiirto-ohjeestamme löydetty riittävästi apua. Tarkastelimme ohjetta ja uudistimme sen kokonaan. Nyt ohjeella on enemmän tietoa paremmin jäsenneltynä.
Elokuu 2023
Lomatiedotteen löydettävyys yritysasiakkaille
"En kirveelläkään löydä ohjeita siitä, miten yritysliittymään tehdään lomatiedoite. Hmph.”
Ratkaisu:
Huomasimme joidenkin yritysasiakkaiden päätyvän vahingossa kuluttajapuolen ohjeisiin etsiessään tietoa lomatiedotteesta. Halusimme helpottaa tiedon löytymistä heille, joten teimme pienen muutoksen ja lisäsimme Vastaajan ohjeeseen linkin yrityspuolelle.
Kesäkuu 2023
Liittymäostokset ja C More -suoratoistopalvelu
"cmore pakettia valittaessa ei kerrottu että olen jo käyttänyt etuuden eikä vahvistus osiossa saanut poistettua sitä, joten jouduin aloittamaan koko tilausprosessin alusta.."
Ratkaisu:
Saimme runsaasti palautetta viasta, jonka vuoksi liittymäostoksilla C More -suoratoistopalvelua ei saanut ostoskorista helposti pois, jos maksuton kokeilujakso oli jo käytetty. Ainoa keino oli hylätä ostoskori ja aloittaa alusta. Kehitimme käyttöä paremmaksi niin, että kun asiakastiedoissa näkyy maksuttoman kokeilujakson olevan jo käytetty, asiakas pääsee valitsemaan haluaako silti tilata C Moren vai ei.
Toukokuu 2023
Liittymän käyttö ulkomailla
"En löydä selkeää tietoa siitä, mitä puheluiden ja datakäytön hinnoille tapahtuu ylitettyäni suomen rajat?"
"En löydä tietoja liittymistä, voiko niillä soittaa samalla rahalla ulkomailla kuin Suomessa. Tietojen saanti nykyisestä on hyvää, mutta ei riittävää, juuri ulkomaan käytön osalta."
Ratkaisu:
Uudistimme liittymän ulkomaankäytön ohjeet selkeämmiksi. Asiakastuessa yhdistimme tietoa matkapuhelimen käytöstä sekä puheluista ja viesteistä yhteen puhelimen ulkomaankäytön ohjeeseen. Netin käytölle ulkomailla on oma ohjeensa, jota parantelimme myös.
Lisäksi kesäkuun aikana valmistuu telia.fi/matkalla -osion uudistus. Tavoitteena on aiempaa enemmän tietoa, mutta helpommin silmäiltävässä muodossa.
Maaliskuu 2023
Googlen Pixel-puhelimet ja tuki 4G-puheelle sekä 5G:lle
"Onko Telialla suunnitelmissa alkaa tukemaan Googlen Pixel-puhelimia? Suurin osa Pixel puhelimien käyttäjistä toivoo, että jonakin päivänä operaattorit alkaisivat tukea virallisesti Pixel puhelimia myös Suomessa."
Ratkaisu:
Vuonna 2021 Yhteisössä tiedusteltiin VoLTE- ja Wifi-puheluiden tukea Google Pixel -puhelimille. Työskentelimme Googlen kanssa asian parissa ja maaliskuussa 2023 pääsimme ylpeänä ilmoittamaan, että nyt tuki on olemassa uusimpiin Pixel 6 ja 7 -sarjoihin. Välillä tekniset kehitykset ottavat pidemmän ajan, mutta hyvää kannattaakin odottaa.
Tammikuu 2023
Minun Teliaan kirjautumisen haasteet
"Kirjautuminen on haastavaa"
"Helpompi lähestymistapa. En pysty kirjautumaan joka palveluun, chattiin tms. Pitäisi päästä ilman kirjautumista minun teliaan - tehty liian vaikeaksi.”
Ratkaisu:
Asiointi verkkosivuillamme vaatii usein kirjautumista, sillä asiakkuuteesi liittyvät asiat ovat luottamuksellisia. Kirjautuminen on kuitenkin aiheuttanut päänvaivaa, jos liittymä on työpaikan tai perheenjäsenen omistuksessa. Uudistimme koko kirjautumisnäkymän ja nyt tarjoamme yhdellä sivulla selkeät vaihtoehdot liittymän omistajana tai käyttäjänä kirjautumiseen sekä yritysasiakkaille.
Joulukuu 2022
Laajakaistan käyttöönotto on hankalaa
”En saa talonyhtiön nettiä toimimaan."
Ratkaisu:
Selkeytimme ADSL-, kaapeli- ja valokuituyhteyksien osalta käyttöönotto-ohjeita. Toimme ohjeisiin mukaan myös kuvat kunkin tekniikan pistokkeista, jotta oman kodin laajakaistan tyyppi on helpompi tunnistaa.
Joulukuu 2022
Puhelin kysyy PIN-koodia PUK-koodin jälkeen
"PUK-koodin jälkeen pitäisi tietää pin-koodi. Mistä sen tietää jos juuri sen vuoksi puhelin lukkiutunut?”
Ratkaisu:
Havaitsimme, että SIM-kortin PIN-koodi ja puhelimen PIN-koodi saattavat mennä käsitteinä sekaisin. Tämän vuoksi lisäsimme PUK-koodin ohjeeseen tietoa SIM-kortin ja puhelimen PIN-koodien eroista
Joulukuu 2022
Sähköpostipalvelun muutokset
”Kuulin juuri asiasta, että pp.inet. fi olisi loppumassa. Yhdistyksen sähköpostit ovat tulleet siihen vuosia. Lista joihin joutuisin muuttamaan osoitteen on valtava!!!”
Ratkaisu:
Kerroimme aiemmin vuonna 2022 inet.fi-sähköpostipalvelun lopetuksesta. Asiakkaidemme rakkaus sähköpostipalveluamme kohtaan tuli kuitenkin selväksi, ja etsimme toisenlaisen ratkaisun. Sähköpostipalvelumme siirtyy osaksi norjalaista Fjordmail Technologies AS -yhtiötä, joka tunnettu nykyaikaisista ja turvallisista sähköpostipalveluista sekä luotettavasta asiakaspalvelusta.
Marraskuu 2022
Yhteisön käyttökokemus
”Ihan ensin täytyy todeta, ettei tätä sivustoa ole optimoitu puhelin käyttöön. Ei näe mitä kirjoittaa, kun suuri TELIA YHTEISÖ palkki peittää melkein koko ruudun.”
“On tullut ennenkin valitettua, mutta uskomattoman *******an forumsoftankin on Telia saanut sivustolleen valittua. Uutena ilmiönä mobiililaitteella viestiä muokattaessa heittelee sanoja sekaan miten sattuu. Todella ärsyttävää.”
Ratkaisu:
Teimme ison uudistuksen ja siirsimme Yhteisön kokonaan uudelle alustalle. Uudistettu Yhteisö on entistä helppokäyttöisempi etenkin puhelimella ja sieltä löydät aiempaa helpommin etsimäsi. Samalla uudistimme Yhteisössä monta muuta asiaa pikkasen paremmiksi.
Marraskuu 2022
Yksittäisen Liiga-pelin ostaminen
"Yhden jääkiekkopelin katsomiseksi ihan liian vaikea systeemi. Pitäisi olla helpompaa ja asiakasystävällisempää."
"Aika vaikea oli löytää vaihtoehtoja, kun haluaisi katsoa vain yhden liigaottelun, mikä ei ilmeisesti ole mahdollista.”
Ratkaisu:
Yksittäisiä otteluita on voinut ostaa aiemminkin, mutta nyt toimme yksittäisen pelin ostamisen omaksi tuotekortikseen muiden Liigan sisältävien kanavapakettien joukkoon, jotta se löytyisi helpommin.
Marraskuu 2022
Edesmenneen läheisen liittymät ja palvelut
"En saanut palvelua. botti vaan jankaa kirjautumisesta. En voi kirjautua kuolleen ihmisen puolesta.”
"Kuolleen liitymän lopetukseen selkeä ja maksuton ohje”
Ratkaisu:
Nämä tilanteet ovat usein henkisesti raskaita, joten haluamme omalta osaltamme auttaa ja kertoa selkeästi, miten asioiden hoito onnistuu ja mitä tietoja siihen tarvitset. Sen vuoksi loimme ohjeen kuolleen läheisen liittymiin ja palveluihin liittyen.
Lokakuu 2022
Prepaid-liittymien ongelmatilanteet
"Ihmettelen miksi ei telian prepaid liittymällä voi soittaa 029 alkuiseen numeroon”
"Olen prepaid asiakas, latasin saldoa eikä vielä tänään näy. Kuitenkin tililtäni lähti maksu.”
Ratkaisu:
Parantelimme Prepaidin ohjeita vastaamaan paremmin ongelmatilanteisiin. Nyt Telia Prepaid -ohjeessa on enemmän tietoa liittymän rajoituksista ja Prepaidin usein kysytyissä kysymyksissä ohjeistamme selkeämmin epäonnistuneiden latausten osalta.
Lokakuu 2022
Netin käyttö ulkomailla
"Netti ulkomailla, mistä saan päälle?”
”Liittymä pitäisi toimia ulkomailla, Pohjoismaat ja eu. Mutta ohjeet ovat epäselvät, ja vaikka estoja tms ei ole niin ei vain toimi.”
Ratkaisu:
Päivitimme puhelimen dataroaming-asetusten ohjeet. Nyt löydät ajantasaiset tiedot Android- ja iOS-puhelimille.
Kesäkuu 2022
Kuuluvuuskartta
"Selvempi kartta tää on aika hankala"
"Sivu ei toimi puhelimella!”
Ratkaisu:
Uudistimme koko kuuluvuuskartan ja nyt kartan käyttökokemus on parempi sekä tietokoneella että mobiililaitteilla. Suunnittelutyössä käytimme apuna mm. käyttäjätestejä.
Tutustu myös yritysasiakkaiden palautesivuun.