Älykellot mobiiliyhteydellä

Applen, Samsungin ja Huawein älykellot mobiiliyhteydellä ovat nyt saatavilla meiltä.

Liittymä älykelloon eSIMillä

eSIMin mahdollistamalla mobiiliyhteydellä varustettu kello mullistaa käsityksesi älykelloista. eSIM-ominaisuuden löydät esimerkiksi useista Apple Watch ja Samsung Galaxy Watch -kelloista.

Mobiiliyhteyden kelloon tuova Yhteys Multi -palvelu tekee älykellon käytöstä mutkattomampaa, sillä sen ansiosta kello ei ole enää riippuvainen puhelimen SIM-kortista. Sen sijaan liittymä kulkee kellosi mukana. Palvelun avulla voit jättää yhä useammin puhelimen kotiin ja käyttää vain kelloa. Pidä kuitenkin puhelimesi päällä, jotta viestit välittyvät siitä kelloon.

Yhteys Multi -palvelu on ensimmäiset kolme kuukautta 3,02 €/kk, jonka jälkeen 7,99 €/kk.

Lue lisää

Miten hyödyn eSIMistä?

Kun sinulla on eSIMillä varustettu Apple Watch tai Samsung Galaxy Watch ja sen kaverina Yhteys Multi -palvelu, mm. nämä asiat ovat mahdollisia:

Tilaa kello ja Yhteys Multi -palvelu

Näin homma toimii

Usein kysyttyä älykellon mobiiliyhteydestä

eSIMin sisältävät älykellot mahdollistavat mobiiliyhteyden käytön suoraan kellolla. Tämän ansiosta esimerkiksi puhelut, viestit sekä nettiyhteyden käyttö onnistuu kellolla. Kellolla voit käyttää pääliittymänä toimivan puhelinliittymän puhe-, viesti- ja nettipaketteja. Netin maksiminopeus Yhteys Multi -palvelulla on kellon tukema 10 Mbit/s.

Katso eSIM-tuetut laitteet

Kun kello käyttää mobiiliyhteyttä, voit esimerkiksi jättää puhelimen kotiin juoksulenkin ajaksi ja olla silti puheluiden ja viestien tavoitettavissa. Muista vain pitää puhelimesi päällä, niin viestit välittyvät siitä kelloon. Mobiiliyhteys mahdollistaa myös esimerkiksi musiikin striimaamisen sekä karttojen käytön ilman, että puhelin on mukana taskussasi ja yhteydessä laitteeseesi Bluetoothilla.

Tarvitset nämä asiat käyttääksesi Apple Watchisi mobiiliyhteyttä:

  • Apple Watch Series 3 GPS + Cellular -kello tai uudempi
    • Apple iPhone 6 tai uudempi puhelin ja aina uusin ohjelmistoversio
       
  • Samsung Galaxy Watch tai Samsung Galaxy Watch Active2 -kello
    • Samsung Galaxy S7 tai uudempi Samsung-älypuhelinmalli ja aina uusin ohjelmistoversio
    • Galaxy Wearable -sovellus

Lisäksi puhelimessa täytyy olla Telian liittymä, jossa on käytössä maksuton Telia 4G-puhe -palvelu. Voit tarkistaa liittymäsi soveltuvuuden lähettämällä viestin INFO KELLO numeroon 15400 (0 €).

Liittymällä tarvitsee myös olla oikeus tilata lisämaksullisia palveluita.

Kun yllämainitut asiat ovat kunnossa, voit liittää kellon ja puhelimen pariksi ja ottaa mobiiliyhteyden käyttöön puhelimen sovelluksella.

Käyttöönotto-ohjeisiin

Kyllä maksaa. Kuukausimaksuun sisältyy puhelinliittymäsi pakettien käyttö kellon avulla kotimaassa. Mikäli esim. puhepaketti pääsee loppumaan tai käytät jotain lisämaksullisia palvelunumeroita, on hinnoittelu kellolla käytettynä sama kuin puhelinliittymällä.

Yhteys Multi -palvelun kuukausimaksu laskutetaan puhelinlaskusi yhteydessä.

Katso hinta kuluttaja-asiakkaille
Katso hinta yritysasiakkaille

Kotimaassa voit käyttää älykellon mobiiliyhteydellä 4G- ja 3G-verkkoja sekä wifi-verkkoja. Wifin kautta voit soittaa myös Telia Wifi -puheluita.

Telia 4G-puhe on kytketty liittymällesi automaattisesti, jos käytössäsi on Telian liittymä ja puhelimena iPhone 6 tai uudempi iPhone-malli, tai Samsung Galaxy S7 tai uudempi Samsung-älypuhelinmalli, jonka käyttöjärjestelmässä on viimeisin päivitys.

Katso lista 4G-puhetta tukevista laitteista

Jos tästä huolimatta 4G-puhe ei ole käytössä (eli saat INFO KELLO -viestin vastauksena tiedon, että liittymäsi ei tue älykelloa), on liittymälläsi todennäköisesti jokin Yhteys Multi -palvelun estävä lisäpalvelu, kuten Saldosopimus tai vanhempi Multi-SIM -palvelu. Ole tällöin yhteydessä asiakaspalveluumme.

Mikä olet avannut uuden liittymän tai siirtänyt liittymäsi toiselta operaattorilta Telialle, päivitetään liittymälle 4G-puhe automaattisesti. Tämä tehdään noin viikon kuluessa liittymäsi avautumisesta. Mikäli haluat, että 4G-puhe otetaan välittömästi käyttöön, voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme.

Puhelin ja kello käyttävät tietojen synkronointiin Bluetooth-yhteyden lisäksi pilvipalvelua (Apple iCould tai Samsung Cloud). Kun olet ensin ottanut kellon käyttöön puhelimesi kautta, kannattaa vielä tarkistaa, että iCloud-asetukset ovat sinulle mieleiset. Esimerkiksi iMessage- ja SMS-viestit synkronoituvat iCloudin avulla, joten kannattaa aktivoida Viestit-sovellus iCloudin käyttöön. Muista myös pitää puhelin päällä, jotta viestit pääsevät synkronoitumaan siitä kelloon.

Jos olet esimerkiksi hankkinut uuden kellon ja haluat siirtää Yhteys Multi -palvelusi vanhasta kellosta uuteen, toimi näin:

  1. Ota uusi älykello käyttöön puhelimen Watch- tai Galaxy Wearable -sovelluksessa.
  2. Kirjaudu Mobiilidatatilille.
  3. Käytä Siirrä liittymä toisesta kellosta -toimintoa ja valitse kello, johon haluat siirtää mobiiliyhteyden. Huom: Jotta valinta näkyy, on vieritettävä näytön alalaitaan.

Kyllä voit. Vaatimukset ovat tällöin samat kuin meiltäkin ostettujen kellojen kanssa: tarvitset meiltä puhelinliittymän, soveltuvan puhelimen ja mobiiliyhteydellä varustetun älykellon.

Ulkomaan käyttö määräytyy valmistajakohtaisesti:

  • Apple Watchin mobiiliyhteys toimii ulkomailla, kun käytössä on Apple Watch Series 5 tai uudempi kellomalli, sekä iPhone 6s tai uudempi puhelinmalli. Puhelimessa tulee olla iOS 16.0 ja kellossa Watch 9.1 tai uudempi ohjelmistoversio. Ulkomailla käytettävän 4G-verkon tulee tukea myös VoLTE:a. Voit varmistaa asiakaspalvelustamme, mitkä kohdemaan operaattorit tukevat VoLTE:a. Ulkomaankäytön hinnoittelu on pääliittymän mukainen. Muissa tapauksissa Apple Watchia voi käyttää ulkomailla Bluetooth-yhteydellä.
  • Samsung Watch toimii mobiiliyhteydellä myös ulkomailla ja ulkomaankäytön hinnoittelu on pääliittymän mukainen.

Emme voi taata kaikkien ulkomailta hankittujen kellojen toimivuutta verkossamme. Apple Watch ja Samsung Galaxy Watch -kellojen mobiiliyhteys toimii lähtökohtaisesti verkossamme, ellei kellon myyjä ole asettanut kelloon operaattoriin tai verkkoon liittyviä tai aluekohtaisia rajoituksia.

Tarkasta ensin, tukeeko liittymäsi kellon käyttöönottoa. Voit tehdä tarkistuksen lähettämällä tekstiviestin INFO KELLO numeroon 15400 (0 €).

Jos liittymä ei tue kellon käyttöönottoa, tarkista ensin yritysliittymien rajoitukset 4G- ja wifi-puheluihin liittyen. Ota tarvittaessa yhteyttä yritysasiakaspalveluumme, niin tarkistamme liittymän tilanteen ja mahdolliset älykellon käyttöönoton estävät palvelut.

Liittymällä tarvitsee myös olla oikeus tilata lisämaksullisia palveluita. Voit tarkistaa liittymäsi asetukset Minun Teliasta.

Applen ja Samsungin verkkosivuilla on saatavilla kattavasti tietoa.

Apple Watchiin liitetyn Yhteys Multi-palvelun irtisanominen onnistuu iPhonen Watch -sovelluksella ja Galaxy Watchiin liitetyn palvelun irtisanominen Galaxy Wearable -sovelluksella.

Huomioithan, että kellon ja puhelimen välille tehdyn parituksen poisto tai liittymän poistaminen sovelluksessa ei irtisano liittymää, vaan ottaa sen vain pois käytöstä. Liittymän irtisanominen onnistuu vain liittymän hallintasivulla.