Wifin nopeus ja toimivuus

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Langattoman lähiverkon nopeus ja toimivuus ovat monen tekijän summa. Niihin vaikuttavat esimerkiksi nämä asiat:

  • Tukiaseman/reitittimen tukema nopeusstandardi
  • Tietokoneen verkkokortin tukema nopeusstandardi 
  • Laitteiden välinen etäisyys
  • Asunnon rakenteet, kuten seinät ja ovet tukiaseman ja päätelaitteen välissä.
  • Mahdolliset muut samalla taajuudella ja kanavalla toimivat langattomat verkot, kuten naapureiden laitteet.

Katso ohje wifin ongelmatilanteisiin

Langattoman verkon kanava

Langattoman verkon kanavan vaihtaminen auttaa usein siihen, että yhteys toimii nopeammin ja luotettavammin. Langaton verkko käyttää aina tiettyä kanavaa (channel), jolla liikenne toimii. Kanavat ovat numeroitu eri lailla käytössä olevasta wifi-tekniikasta riippuen.

Jos käytössä oleva kanava ruuhkautuu, niin nettiyhteys hidastuu. Langattoman verkon kanavaa voi vaihtaa reitittimen hallintasivulta.

Katso laitekohtaiset ohjeet kanavan vaihtamiseen

Tarvitsetko wifin käytössä tai käyttöönotossa apua?

Kaipaatko laitekohtaisia ohjeita käyttämääsi reitittimeen tai nettitikkuun?

Katso laitekohtaiset ohjeet

Jos tarvitset apua langattoman lähiverkon käyttöön, Telia Helppi auttaa tarvittaessa.

Katso Telia Helpin yhteystiedot

Tutustu myös Telia Smart Wifiin, jolla saat luotua kotiisi joka huoneen peittävän, vakaan ja luotettavan wifin. Telia Smart Wifi on Telia Yhteys kotiin hybridi- tai valokuitulaajakaistaan saatavilla oleva lisäpalvelu, johon kuuluu kaksi Telia Smart Wifi -laajenninta.

Lue lisää Telia Smart Wifistä

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakaspalvelun vastausajat


Minun Teliassa tavoitat chat-asiakaspalvelun 24/7.

Etsitkö sähköpostia? Voit kertoa asiasi sen sijaan lomakkeella.

Ma–pe 9–20 ja la 10–16.
PUK-koodi, liittymän tai Mobiilivarmenteen sulku ja TV-häiriöiden ilmoitukset 24/7.